Google

onsdag 2 maj 2012

G+ användarnas engagemang.


Vi vet alla om vilket engagemang det finns på G+. Folk kommenterar, skriver inlägg, visar videos, giffar, bilder, dokument och så vidare. Dagen innan valborg så gjorde sig detta engagemang sig påtagligt påmind. Mimmi Dahlström gjorde detta inlägg tillsammmans med en bild på en igelkott:

"HJÄLP DE HÄR SMÅ KRABATERNA ATT RÄDDA LIVET INNAN NI TÄNDER ELDARNA I MORGON KVÄLL!
Banka och slå, ruska på rishögarna en stund innan ni tänder elden. Då hinner eventuella övervintrare i ris och lövhögar undan och slipper brännas till döds.
Dela gärna uppmaningen vidare! Tack :)"



Samma inlägg hamnade på hennes Facebook-profil. 

Här slutar dock likheter. . 
Resultatet av reaktionerna på de två nätverken visade sig vara smått otrolig. 


159 +1/(likes), 80 Delningar och 60 kommentarer på G+ mot Facebook: 3 likes, 4 delningar och en kommentar.


Nu ska vi väl vara rättvisa och säga att Mimmi har 565 vänner på Facebook och hon är cirklad av 1312 personer/sidor på G+. Fast det spelar ingen roll för resultatet. Engagemanget på G+ är fruktansvärt mycket högre. 
Man borde tycka att nära vänner som man har på FB skulle bry sig mer an främlingarna på G+. Men trenden är tydlig bland många. G+ ger så mycket mer, trots att många är främlingar.


Detta här borde företagen ta till vara på. Det krävs faktiskt inte så mycket arbete. Var engagerad, följ de som följer dig, se till att få över några superusers som "hjälper" dig att dela bra inlägg eller kampanjer. Men framför allt var aktiv. Tiden som man får lägga kommer bli försumbar när man väl fått upp rutinen mot det gensvar man kommer få. 


Mimmi kom också med den fina idén att vi kunde använda hashtaggen #Jämförelsetaggen om man vill jämför responsen på de olika nätverken. Så använd den om du gör samma inlägg på de olika nätverken. 





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar