Google

onsdag 9 maj 2012

Ett litet experiment med relevanslistan.

I ett inlägg på G+ snackades det om relevansen med sina kontakter. Alltså de du har mest kontakt med. Fick idéen att kolla hur mycket man kunde få en person att stiga i ranken på relevansnivå utan att blanda in mail och annat. Så jag letade upp en person som låg strax över hundrastrecket för att se vad man kunde göra för att öka relevansen oss emellan. Jag ville ha en person som var något så när aktiv och postade ibland.

Nu föll valet på en person som låg på 105:e plats på min relevanslista. Jag plussade en del inlägg och kommenterade några poster. Har även plussat ett foto och länkat några av personens poster. Då jag integrerar med ganska många människor så trodde jag att det skulle vara svårt att stiga i ranken. Men där hade jag fel. Personen steg från 105:e plats till 25:e på 14 dagar.

Så vad har man för nytta av detta? Ja rent praktiskt ingenting egentligen, men kan förklara varför man har de personer man har högt upp på sin relevanslistan. För det behövs inte mycket för att en person ska hamna högt även om du tycker att du knappt snackar med personen.

Källa: Johan Erikssons inlägg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar