Google

tisdag 24 april 2012

Facebook i ett nötskal.

För två månader sen så reggade jag mig för andra gången på Facebook efter ett halvårs frånvaro. Första gången var sommaren 2006. Då var svenskarna där lätt räknade. Skillnaden idag mot då är enorm. Idag ska alla ha FB, du är helt körd om du inte har det. Folk tar till och med avstånd i affärer mot de som inte använder FB. Hade jag sagt dett för 6 år sen hade jag blivit förklarad som sinnessjuk. Sommaren 2006 var upptäckternas tid. Man kollade runt, läste massa inlägg, nyttan kändes bra. Idag känns FB lite som TV3. Det är inte riktigt på topp, det har degraderat sig själv trots att de själva tycker de gör ett bättre jobb idag. Kvalitén har blivit sämre, folk är mer inaktiva, de saker som man tycker FB borde ha fixat under 8 år är inte fixade.

Facebook är i mångt och mycket text. Skriven text där folk vill kommunicera med varandra. För det första. Varför kan man inte ha en "skickaknapp" istället för att varje gång man råkar trycka på enter så skickas meddelandet. Visst det hade varit fullkomligt okej att ha det på det här viset om man kunde redigera sina inlägg.  Nu är det så långt ifrån okej som det går. Man kan inte ens redigera sin egen text på världens i särklass största sociala nätverk. Det som är ännu märkligare är att folk sitter och bara accepterar det. På ett nätverk där texten är så viktigt så finns inte de mest grundläggande funktionerna. DÅLIGT!

Aktiviteten på Facebook har ändrats mycket på dessa år. 2006-2009 var de år som gav mest. Då var det roligt. Då skrev nästan alla offentligt och man kunde hänga med lite här och där. Men sen började det bli en aning sämre. Jag vet inte vad det var. Det började komma in extremt med folk, det vet vi. Men samtidigt så skrevs det mindre. Folk skulle finnas på FB men få skrev något.
Idag sitter de flesta på FB och för sin dialog i olika grupper. Många av dessa är slutna grupper där det krävs att du ansöker för att få komma in. Andra är öppna. Kontentan av detta blir densamma oavsett grupptillhörighet: Det öppna flödet stryps nästan helt. Det finns ett fåtal undantag. Det är om någon hitta något intressant och lägger ut en länk eller kanske fyller år. Men framför allt har höjt sin nivå i ett spel eller vill att man ska börja spela.
Grupperna håller på att urholka hela grundidéen med FB. Istället för att kunna vara ett stort öppet gemensamt ställe har det blivit en gruppernas ställe. DÅLIGT!

Vi är vana vid att slippa reklamen på Google+. På FB är saken i princip tvärtom. Det är mycket reklam och det blir bara mer. Reklamen är överallt. Visst jag håller med, är det gratis så måste man ta reklam som inkomst. Men vi vet att FB går extremt bra och borde nöja sig med det. Nej, mer reklam ger mer pengar. Man får upp reklam så fort man kollar på en bild, när man går in i någon av sina grupper och även när man scrollar ner så hänger några reklamrader med. Visst kan man skaffa tillägg som tar bort reklamen. Tycker det inte är någon lösning på problemet. Google har löst detta problem på ett ganska smidigt sätt. Vi kommer med största sannolikhet att aldrig få se reklam på G+. Visst smygreklam som folk skickar i sina poster, men ingen fast reklam. Vad beror detta på då? Jo Google har så många tjänster där de kan få ut sin reklam och som är intimt integrerade med G+, så G+ kan slippa reklamen helt. Google tar in sina reklamintäkter ändå.
Här ligger FB ljusår efter Google. De kan bara ta sina reklamintäkter via sin sajt och då får vi användare hela halsen igenproppat av den. DÅLIGT!

Bilderna har fått ett stort utrymme i media att det är så fantastiskt bra på FB. Jag kan inte hålla med. Här tycker jag de failar ytterligare en gång på en grundnivå. Bilder har liksom texten en viktig funktion i FB. Ändå har man inte lyckats kunna skapa en funktion så man kan redigera sina bilder lite snabbt om det skulle behövas. Det mest fantastiska är att man faktiskt kan redigera bildtexten. Hur tänkte dom där? Man kan redigera text runt bilderna men inte i sina inlägg. Märkligt. Något som också är dåligt är att man inte kan ha upp giffar/animationer som presenteras snyggt. DÅLIGT!

Det finns en hel annat som man skulle kunna klaga på men jag tycker det räcker där. Problemet är att FB känns uråldrigt om man jämför med Google+ och deras tekniska lösningar. Moderna menyer där man kan välja själv hur de ska se ut. Text man kan redigera hur mycket man vill. Inga begränsningar när det gäller bildformat eller redigering av sina bilder. Man slipper se reklam för en massa produkter. mm. mm.

FB har kommit med uppdateringar till följd av G+ utveckling. Vi kommer få se mer av det i framtiden. FB har liksom fastnat i sitt tänk. Tänket är pengar och det genomsyrar hela sajten. Google vill också tjäna pengar på oss, men har ett helt annat tänk när det gäller den biten. För mig är FB en stor girig maskin som bara vill ha ut information om mig och mina vänner så de kan krama ut pengar från mig, på ett eller annat sätt. Jag får se hur länge jag blir kvar på FB, men har svårt att ha en uppfattning om jag inte finns där, även om jag egentligen inte hade velat regga mig igen. För mig så är FB en klart dalande stjärna. Hur är det för dig?

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar