Google

måndag 24 oktober 2011

Hänga på Google+

En av de funktioner som G+ lyckats allra bäst med är funktionen "Hangout". Den finns till höger på sidan. Den fungerar så att du kan skapa en Hangout och sen sitta via videochatt och prata med folk. Upp till 10 personer kan videochatta samtidigt med varandra. Det som Google lyckats med är att det fungerar så jäkla bra. Den som pratar syns i stora bildrutan och sen växlar den vart efter folk snackar. Så hela konversationen blir som ett vanligt samtal. Mycket bra.

Det finns två lägen när det gäller Hangout. Dels ett basic, där man bara snackar rakt ut med varandra, men även ett avancerat läge(Hangout Extra) där man kan jobba med skärmdelning, dokumentsdelning och mycket mer. Vilket medför att du kan hålla videokurser av olika slag, jobba med grupparbeten och så vidare. Användningen är oändlig. Själv har jag haft några Hangouts vid både Facebooks event och Apples event. Folk som man aldrig har träffat kommer in och man sitter och snackar om det som sker. Varit mycket trevligt.
Vill poängtera att man behöver inte ha en webbcam för att det ska fungera. Det går bra med bara röst och skriven chatt med.

En som jag vet har haft kurser via Hangouts är Johan. Han håller kurser en gång i veckan. Kollade på en av dessa i förra veckan och det såg väldigt bra ut. Hangout kommer att växa och jag tror när folk kommer underfund med det fina så kommer användningsområdena bli stora. Företagen kommer säkerligen att använda detta som mötesplats i stor utsträckning.

Jag funderar på att ha en Hangout i veckan så folk kan få prova på. Men jag annonserar ut i mitt flöde när det blir aktuellt.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar