Google

söndag 23 oktober 2011

Google+ för nybörjare.

Om du är helt ny på Google+ eller är nyfiken på att prova så kommer här lite råd hur du kan gå till väga för att bli lite klokare.

Först vill jag säga att G+ inte är Facebook. Det är ett socialt nätverk för nyfikna. Man följer folk man tycker verkar vara intressanta och som kan ge dig något. Inte säkert de kommer följa dig, men du kommer kunna se det dom publicerar offentligt.

Cirklar:

Om vi börjar från början och det som brukar vara ett problem för alla nybörjare men som vi snabbt ska avdramatisera är cirklarna eller kretsarna som vissa kallar dom. Cirklarna är till för dig så du kan sortera det du vill folk ska se och det du vill se i ditt flöde. En person kan finnas i alla dina cirklar om du väljer det eller bara i en. Jag gör så att jag alltid har en cirkel där jag har alla som följer mig. För jag väljer att följa alla som följer mig. Det är mitt sätt. De människor som du vill nå ut till för det mesta har du i en cirkel och den kan vara den du postar mest i. Min regel är att försöka att posta det jag tycker är relevant för de som följer mig, direkt till dem. Alltså jag postar inte offentligt om jag inte vet att folk kommer vilja dela det jag skriver. För postar jag offentligt så vet folk som är osäkra att de kan posta det vidare utan att behöva bry sig. Nu tycker väl jag att allt man postar kan postas vidare, det är ju därför jag lägger ut ett inlägg.

Cirklarna behöver inte vara krångliga om man ser dem som rättigheter. Vad och till vilka vill du visa det du skriver? Gör om de cirklar som finns, byt namn på vissa och skapa dig ett eget upplägg för dom. Plocka in folk och exprimentera hur du vill att det ska fungera. Till slut kommer du finna att cirklarna är det bästa som hänt på ett socialt nätverk. För det är det enda man behöver för att visa det man vill.

Flödet:


Till vänster på din startsida finns det en rubrik som heter "Flöde". Det är här du väljer vilket flöde du vill se. Flödet från dina cirklar. Så väljer du dina vänner och markera den så ser du bara flödet från dina vänner. På så sätt sorterar du flödet och får en mer överskådlig bild på det som skrivs i dina olika cirklar. Därför rekommenderar jag dig att skapa många cirklar där du lägger folk med olika intressen och/eller hur du känner dom. På så sätt kan du sen följa de olika flödena lättare även om du skulle vara borta från sidan en period. Då är det bara att kolla igenom de olika cirklarnas flöde vartefter.

Meddelanden till andra:


Det många frågar om är hur man skickar personliga meddelanden mellan varandra. Detta är mycket enkelt och smidigt. Det finns inget meddelandesystem som på vanliga sociala nätverk som heter mail eller liknande, utan du använder dig helt enkelt av samma funktion som du skickar ut inlägg. Det du gör är att ta bort eventuell cirkel där du bestämmer vilka cirklar som ska se ditt inlägg och istället börjar du skriva namnet på den du vill skicka ett meddelande till. Har du personen i dina cirklar så dyker namnet upp under det du skriver.

Sen är det bara att skriva det meddelande du vill få iväg. Fördelen med detta är att du behöver inte några andra sätt att skriva inlägg eller meddelanden. Allt är samlat och du får en notification när du får svar, då den lilla rutan uppe till höger blir röd. Du kan hålla en dialog öppen så länge du själv vill eller skapa en ny med personen.

Allmänna tips:


Ett tips som är gångbart när man är ny är att man undrar varför en del kan få en textlänk med namnet på den man svara i en konversation. Hur gör man det?
Jo man skriver helt enkelt ett +och sen namnet(utan mellanslag) på den man vill svara på i inlägget. Då kommer det upp en ruta under/över där du skriver och namnet dyker upp så du kan markera personen och svara i inlägget.

Här är ett bra tips från Andreas:

Skapa en cirkel. Döp den till "Länkar" eller vad du vill. Lägg inte in en person i den cirkeln. Använd istället cirkeln för att vidarebefodra inlägg du vill fördjupa dig i, inlägg du inte hinner läsa just nu eller inlägg du tycker vara intressanta. Dela sedan inlägg du vill spara till den cirkeln.

Fler tips kommer att dyka upp här, så håll utkik.

Jag vill påminna om att Google+ är bara en beta än så länge. Det utvecklas ständigt. Det jag vet i dagsläget är att Google Reader och Docs kommer integreras med Google+. Företagen kommer inom kort att också att finnas på sidan. Jag kommer hålla dig uppdaterad. 




Inga kommentarer :

Skicka en kommentar